Dominique is 28 jaar en werkt sinds 3 jaar als buschauffeur bij Qbuzz. ‘Ik werkte in de horeca en maakte weken van 60 uur, dat werd mij wat te veel. Toen ik deze vacature zag, dacht ik direct: dit is ideaal. Ik volg een opleiding én verdien direct geld. Dat ga ik doen.’ Vroeger wilde ze altijd piloot of stewardess worden, maar vliegen bleek niet haar ding. In een bus is ze helemaal in haar element. ‘De eerste keer dat ik achter het stuur zat vergeet ik nooit meer. Wat een gevoel! Ik had een glimlach van oor tot oor.’
Als buschauffeur werk je onregelmatige tijden. Je rijdt afwisselend van maandag tot zondag op verschillende dagdelen. ‘Dit was ik al gewend vanuit de horeca, maar het fijne hier is dat je vooraf waar je aan toe bent. En je krijgt zo wel van alles wat mee.’ Met het BBL-traject ben je 40 uur per week beschikbaar. Je werkt 32 uur per week als buschauffeur en de andere 8 uur ga je naar school. Als je de opleiding hebt afgerond, rijd je fulltime op de bus.
Het hele proces, van sollicitatie tot het volgen van de opleiding, ervaarde Dominique ook als positief. ‘Het gesprek met mijn teamleider was fijn en er zat ook een collega bij, die mijn mentor zou worden, ook met hem had ik direct een klik.’ Het groepje waarmee Dominique het traject startte hadden elkaar ook al ontmoet tijdens de sollicitatiegesprekken. ‘We waren met z’n tienen en werden direct ook door alle andere collega’s goed ontvangen. Dat geeft je meteen een warm en welkom gevoel.’
Voor Dominique was het ook alweer 4 jaar geleden dat ze in de schoolbanken zat, maar was serieus en wilde graag de opleiding halen. ‘Er waren er een aantal die net van school kwamen, die hadden wel wat voordelen en kregen bijvoorbeeld vrijstelling voor Nederlands en rekenen.’ Dominique had zelf wat moeite met het onderdeel ‘Verkeer & Techniek’. ‘Daar baalde ik echt enorm van. Maar gelukkig hebben ze mij bij Qbuzz daar goed bij geholpen.’ Dat was alleen wel net een van de onderdelen die je nodig hebt voordat je ook daadwerkelijk achter het stuur mag zitten. Net als het halen van je Rijbewijs D en code 95. ‘Dat duurde bij mij dus allemaal helaas wat langer. Maar zodra ik ook die papieren had, mocht ik de bus op en kon ik de lijnen gaan verkennen.’ Dominique noemt zichzelf ‘manager van haar bus’. ‘Jij bepaalt wat er gebeurt in jouw bus, jij neemt zelf alle beslissingen, spreekt mensen aan op hun gedrag.’ En zelfs daarbuiten. ‘Doordat ik de hele dag op de weg zit, zie je ook veel gebeuren en los je ongewild ook in het verkeer veel issues op.’
‘Regelmatig krijg ik de opmerking als ik vertel dat ik op de bus rijd: word je dat niet zat elke keer weer datzelfde rondje te rijden? Maar dat is dus echt zo’n fabeltje. Je rijdt op een dag juist heel veel verschillende ritten.’ Zo vindt Dominique lijn 92 en lijn 2 erg fijne routes omdat deze net wat langer zijn, maar met net zoveel plezier wisselt ze deze af met de stadslijnen in Dordrecht.
Dat Dominique autorijden leuk vindt, blijkt wel uit het verhaal toen ze als 19-jarige zelf in haar auto naar Toscane reed. ‘Mijn vader zei: of je gaat achterin zitten en laat mij rijden of je rijdt zelf maar achter mij aan.’ Die keuze had ze snel gemaakt. ‘Ik vind het gewoon heerlijk om lekker achter het stuur te zitten.’